4 steppiä: Parempi liikkuvuus – enemmän voimaa ja tehoa

– Nämä neljä muutosta johtivat rikkoutuneen polven kuntoutukseen ja suorituskyvyn radikaaliin paranemiseen

Eveliina Similä

  • fysioterapeutti
  • ohjaaja, kouluttaja ja valmentaja jo yli 15 vuotta
  • Olympia edustaja, maailmanmestaruusmitalisti ja kaksinkertainen Suomenmestari jääkiekossa
  • Faskia ja liikkuvuus kouluttajamme

Tässä kerron ne neljä konkreettista muutosta mitkä johti vanhan ristisidevammani onnistuneeseen kuntoutukseen, liikkuvuuden paranemiseen niin, että pääsin spagaatiin ekan kerran elämässäni 36 vuotiaana ja miten mm. nostin rinnallevetotulostani 15 kiloa aktiiviurheilu-urani jälkeen

Jos et ole katsonut kahta edellistä osaa, niin taustalla tässä on se, että olen siis urheillut nuoresta asti, katkaissut polven ristisiteen kaksi kertaa ja silti mm pelannut olympialaisissa, voittanut kaksi Suomenmestaruutta jääkiekossa ja erikoista on se, että mm sillon 28 vuotiaana kun pelasin urani huipulla, en saanut rinnalle kuin 60 kiloa. Nyt lähemmäs neljäkymppisenä pääsen ekaa kertaa 20 vuoteen syväkyykkyyn, tein elämäni ekan spagaatin ja paransin rinnalevetoennätystä 15 kiloa.

Seuraavaksi nämä neljä konkreettista muutosta mitä tein. Nä ei ehkä kuulosta järisyttävän isoilta, mutta nämä on ne, mitä oikeasti tehtiin. Niitä vaan tehtiin säännöllisesti ja opeteltiin jokaista tekniikkaa tekemään laadukkaammin.

Vaikuttavimmat muutokset

 

MUUTOS 1 – Välinehuolto vähän ja usein

Teen liikkeitä ja käytän rullaa (välineitä) usein vähän. On muodostunut tavaksi, liikkeitä tekee ”huomaamatta”. Esim 5-10 kertaa viikossa (treenien yhteydessä ennen ja jälkeen), 1-10min kerrallaan. Ymmärsin, että vähän kerrallaan on riittävästi ja sillä on merkitystä. Aiemmin tuntui turhalta tehdä vähän eli vaikka minuutti jotain liikettä. Ei viitsinyt edes aloittaa, kun ajatteli, että pitäisi tehdä kauan, esim tunti kerrallaan, että olisi jotain vaikutusta.

 

MUUTOS 2 – Staattisesta Dynaamiseen liikkuvuuteen

Dynaaminen ja aktiivinen liike, ei passiivisia pitoja. Rentous, ei väkinäistä painamista äärivenytykseen: Nykyisin teen joskus dynaamisia maksimivenytyksiä ja supramaksimeita, kun tuntee että kroppa ottaa niitä vastaan. Aiemmin se oli pelkästään väkinäistä äärivenytykseen passiivisesti painamista.

Huomattavaa nykyisin, kuinka kroppa reagoi nopeasti ja ottaa vastaan ja aukeaa: rentous joka tulee dynaamisen kevyen venyttelyn jälkeen. Olen ymmärtänyt ja tunnen, miten venytystekniikka vaikuttaa faskiaan / kehon jännittymiseen ja osaa valita oikean tekniikan oikeaan hetkeen.

 

MUUTOS 3 – Spesiaalihuomio ongelma-alueille

Omat ongelma-alueet extra-huomiolle! Esim rikkotunut polveni on pitänyt hoitaa aina osana harjoitusta. Vöinetekniikat ja liikeradat jokaisen treenin verryttelyjen yhteydessä, vaikka treeni kohdistuisi muualle, esim ylävartaloon.

 

MUUTOS 4 – Koko treenin ajattelutavan muutos – Kehitän, en hajoita

–       Kokonaisvaltainen ajattelutavan ja toiminnan muutos, miten kehittyy parhaiten ja pysyy toimintakykyisenä ja terveenä: Ennen määrä korvasi laadun. Nykyään treeni koostuu vähintään puoliksi alkulämmittely (15min) + loppuverryttely (15min) ja ”teho-osuus” (20-30min) on maksimissaan puolet.

–       Oman kehon tuntemus on parantunut, kun on käynyt ylirasittuneessa tilassa. Nykyisin huomaa pian, kun meinaa mennä yli ja tietää mitä pitää tehdä.

–       Nykyään pidän parhaina treeneinä kevyitä osioita ja itselleni tärkeimpinä. Aiemmin en laskenut lainkaan treeniksi, jos ei ollut ”tehoja”.

Extra: Ruokavaliolla on myös ollu iso merkitys. Inflamaation poisto ja nesteytyksen ja mikroravinteiden määrän lisäminen on isossa roolissa toimintakykyistä kehoa.

Jos tää oli sulle kiinnostava aihe, jos haluat oppia tekemään erilaiset väline- ja liikkuvuustekniikat ja oppia faskiakerrosten- ja linjojen käyttö, tutustu ammattilaiskoulutuksiimme ja myös kaikille avoimiin workshoppeihin.

Kukaan ei halua olla jumissa tai loukkaantunut.

Kaikki haluavat palautua, eli kehittyä paremmin.

Siksi haluat ehkä oppia konkreettisesti miten tehdä ja ohjata näitä tekniikoita erillisinä hultoharjoituksina ja osana kaikkien treenien alku ja loppuosoiota

Mitä saat näistä kursseista

– Väärinkäsitysten ja ristiriitojen selkeyttäminen: Mitä on ”avaaminen”, venyykö faskia, mitä on liuku, mikä on kiinnike ja millaisia erilaisia liikehäiriöitä on, nesteytyksestä, hermostoon ja aivoihista mekaanisiin esteisiin.

– Miten faskia ja hermosto toimii käytännössä ja miten nykyelämä vaikuttaa siihen: istuminen, treeni, stressi

– Oikeaan paikkaan oikea tekniikka, opit 10 eri tekniikkaa

Koulutukset ovat sinulle, joka haluat saada kehon parhaaseen mahdolliseen toimintakykyyn ja haluat ohjata ihmisiä terveemmäksi ja terveemmäksi uusimmilla tekniikoilla.

Katso koulutukset tästä www.foamroller.fi/koulutukset

Mainokset