Mitä liikkuvuuden ja toimintakyvyn paraneminen teki suorituskykytuloksille – Fysioterapeutti, olympia edustaja, ohjaaja ja kouluttaja Eveliina Similä

Elämän ensimmäinen spagaati onnistui 36 vuotiaana. Rinnalleveto ennätys parani 15 kiloa, vaikka 28 vuotiaana pelasin olympialaisissa ja treenasin sen mukaan! Mitä suorityskyvylle on tapahtunut, kun aloin panostaa liikkuvuuteen ja tukeen. ”Jumi on voimaa” ei taida päteä, ainakaan kun halutaan liikkua monipuolisesti ja tehokkaasti.

Uskoin itsekin siihen myyttiin, että vanhemmiten kangistuu. Kun lähtötilanne oli urheilu-urani jälkeen se mikä oli (vasen polvi ei taipunut kunnolla), niin ajattelin, että tilanne ei tästä ainakaan enää tule paranemaan. Olen kuitenkin todistanut väitteen vääräksi. Pääsin ensimmäistä kertaa spagaatin 36-vuotiaana, se oli mahtava tunne! Tämä oli minulle iso konkreettinen askel ja näyte siitä, että nämä liikkuvuustekniikat toimivat. Vasta spagaatin ja sittemmin syväkyykyn onnistumisen myötä olen itse ymmärtänyt, miten radikaalisti liikkuvuus vaikuttaa kehon toimintaan ja suorituskykyyn. Kehonhallinta on parantunut merkittävästi.

Kyykyt, tempaukset, rinnallevedot – monet liikkeet toimivat nyt paremmin

Treenaan nykyisin crosstreenejä; kyykkään, teen tempauksia, rinnallevetoja, ym liikkeitä ja vastaavia harjoituksia, joita tein jo kiekkoiluaikoina. Ratkaiseva ero on siinä, että jokaisessa treenissä huomioin omat heikoimmat lenkkini ja painotus on kehonhuollossa ja liikkuvuuden ylläpitämisessä ja parantamisessa. Toimivien faskia ja rullaus -tekniikoiden avulla keho on liikkuvampi ja joustavampi ja olen saanut tasapainotettua puolieroja. Harjoitukset sujuvat ja kehitystä tulee, suorituskykyni on monilta osin parempi nyt kuin urheilu-urallani. On tärkeä ymmärtää, että kehitys tapahtuu vasta palautuessa ja treenin tarkoitus ei ole rikkoa kehoa, vaan stimuloida kehitystä. Toiseksi, on erityisen tärkeää tehdä aktiivisesti töitä palautumisen, eli sen todellisen kehittymisen kanssa. Ei vain odotella palautumista vaan tehdä se.

Yrittäjänä ja äitinä vähemmän aikaa treenata – mitä tapahtui tuloksille

Liikkuvuusharjoittelu tuottaa tuloksia, jotka näkyvät kaikilla osa-alueilla. Tuntuu hienolta, kun kehittyy vielä näin 40-vuotiaana, 3 vuotiaan tytön äitinä. Huomioitava on myös, että harjoittelumäärät ovat maksimissaan kolmanneksen siitä mitä urheiluaikoina. Onhan elämässä nyt muutakin; perhe ja yksityisyrittäjän työ. Yhtenä esimerkkinä muistan, kuinka rinnallevetoja testattiin maksimisuorituksilla: sain noin 25-vuotiaana 60 kiloa rinnalle (välttävällä tekniikalla), kun nyt lähes nelikymppisenä ennätykseni on viime vuodelta 75kg, ja se nousi myös työntönä pään päälle, 15 kiloa enemmän! Olen tajunnut, että treenin määrä pitää suhteuttaa palautumiseen. Usein treenaajilla on se ongelma, että ei palauduta, eli ei kehitytä. Treenataan kirjaimellisesti liikaa. Keho ei ota vastaan treeniä, se on ”rikkinäisessä” tilassa, superkompensaatio ei ehdi syntyä. Tämän kun tajusi, tulokset muuttuivat radikaalisti. Oiketa treenimäärät ja treenien alku- ja loppuosion rakentaminen fiksusti on iso juttu.

Myös luistelu tuntuu nykyisin tasapainoisemmalta ja sujuvammalta. Harrastan kiekkohöntsyjä, joissa huomaan, että polvi ja koko jalka toimii paremmin luistelussa kuin aiemmin. Nykyisin voin vain nauttia siitä, miten keho toimii! Tekemistä riittää edelleen, mutta kun tietää, että tekniikat toimivat, on motivoivaa jatkaa. Oppimista ja kehitystä tapahtuu edelleen.

Vasta palautuminen kehittää – Sen huomasi kun siihen panosti

Kun aloin panostaa aktiiviseen palautumiseen, eli ymmärsin, että keho ei kehity rikkomalla, kehityin huimasti. Tosiana 28 vuotiaana, kun voimat ja tehot periaatteessa pitäisi olla maksimissa ja olihan niitä, ei sitä muuten pystyis pelaamaan sillä tasolla että voittaa Suomemestaruuksia ja MM mitalin, mutta silloin esim rinnallevato oli vain 60 kiloa. Osaltaan se, miksi se ei ollut sen enempää oli se, että liikkuvuus oli niin heikko ja treeniuöä oli liikaa. Kun tehtiin muutoksia, alkoi kehitystä näkyä. Seuraavassa osassa listana konkreettisesti sen, mitä tein erilailla. Miten tein liikkuvuusharjoitukset.

Kun luo vahvan pohjan keskittymällä liikkuvuuden ja tuen vahvistamiseen, suorituskykyä on ilo kehittää ja pysyy terveenä!

Seuraavassa osassa listaan neljä konkreettista muutosta mitkä tein ja niistä seurasi nämä tulokset.

Eveliina Similä

Tutustu Eveliinan vetämään Faskia – Liike ja Välineet – Tekniikka, Anatomia, Fysiologia koulutukseen täällä

Mainokset