Miksi puolierot aiheuttaa ongelmia -tunnista ja korjaa TOP 1/3!

Miten saadaan kehitystä, energiaa ja miten saadaan kivut ja jumit pois. Kehosta sellanen, että se on energinen, nukutaan hyvin ja näin pystytään oleen kärsivällisempiä, päättäväisempiä ja kaikkea sitä, mitä ei-stressaantunut mieli on 🙂

Yks iso juttu, mikä on usein piilevä ja se syö meidän hermostollista energiaa, on puolierot.

Tein kolmen setin sarjan, missä käyn erialsia esimerkkejä epätasapainoista ja mitä tehdä.

 

Esim 1/3 – selittämätön jumitus ja kipuilu…

 

Herra tai Rouva X päättää lähteä salille, hän palkkaa valmentajan jotta kyykky menee varmasti täysin oikein eikä tule väärää tekniikkaa. Silti hänen selkä tulee vasemmalta puolen vähän kipeäksi ja vaikka paikkaa käydään hieromassa ja otetaan mobilattia, niin joka kerran jälkeen se vähän ärtyy ja pian kipu on jo häiritsevä, joten hän päättää jättää kyykyn. Kukaan ei osannut selittää kivun syytä. Hän vaihtaa juoksuun, mutta aina lenkin jälkeen sama paikka alkaa ärtyä. Käydään hierojalla, joka ei löydä muuta kireää kohtaa kuin juuri tuon ärtyneen paikan. Teetetään pohjalliset ja käydään tekniikka kurssi. Mutta kipu ärtyy häiritseväksi. ”Ehkä tää kuntoilu ei sitte ole minua varten”… Mitä tahansa lajia kokeilen, aina alkaa tää sama.

Jos olisimme tehneet liikekaavatestit, olisimme ehkä löytäneet kehon taipumuksen kallistua oikealle, jolloin kaikessa työssä vasen puoli joutuu työskentelemään enemmän. Jos kaava johtuu kontrollista, sitä ei löydä pehmytkudoksista, eikä se parane liikkeiden tekniikka harjoittelulla. Toki kaava voitaisiin löytää myös testaamalla monipuolisesti erilaisien liikeiden puolieroja, joka onkin se tapa jolla voit itse lähteä etsimään kontrollijuttuja. Toki tämä ongelma saattaa johtua myös liikerataerosta, joka taas saattaa johtua sadasta eri syystä, mutta se voi löytyä testaamalla manuaalisesti tai rullalla faskiatuntemuksia, tai se saattaa tietenkin olla vain jossain lihaksessa oleva lyhentynyt tila, joka taas saattaa johtua sadasta eri syystä.

Pointti on kuitenkin A) ehkäistä näitä juttuja tekemällä myös harjoitteita, jossa vasen ja oikea, etu ja takaosa työskentelevät erikseen ja hakea symmetriaa liikkeeseen. Tai sitten B) tehdä liikekaavatestaus ja ”seuloa” keho ja etsiä korjausliikkeet ja testata uudelleee että korjaus on onnistunut.

Testaa esimerkiksi samointein nämä:

1. Sivutaivutus seinää vasten, seiso suorassa ja mittaa kuinka paljon keho taipuu vasemmalle ja kuinka paljon oikealle. Jos löytyy eroa, alka korjata sitä liikkuvuusharjoittelulla, muuten tulee ongelmia, mitä ikinä kropalla tekeekin

2. Tee vaikka kylkilankku ja testaa voima ero. Jos eroa, vahvista heikompaa Nämä ovat helppoja ”karvalakkimalleja” eivätkä välttämättä paljasta 100 % totuutta kontrollista, mutta ovat jo todella isoja juttuja ja voivat ehkäistä monelta pahalta ja auttaa kehittymään kaikessa kaikessa liikunnassa.

Jos olet ammattilainen, ohjaaja, hieroja, fyssari ja haluat oppia lisää, niin tsekkaa ”Selulonta ja korjaus, eli Screening & Correcting koulutus:

http://www.foamroller.fi/page/24/screening–correcting-mobility–liikekaavatestit-ja-korjausliikkeet-liikkuvuuden-parantamiseen

Seuraavassa osassa annan sulle vinkit takareisien puolierojen testaamiseen ja vaikutukseen. Oot ehkä jo nähny joskus juttuni miten ne takareidet vetää ylävartalon ryhdin kasaan ja kääntää hartiat eteen, ja sitä me tekeekin jos kalvot jumittaa mut ne tekee paljon muutakin. Palataan seuraavas kirjees siihen 🙂

Jukka Harju

Mainokset