Vatsa sisältä ja ulkoa – Näin treenaat vatsaa oikein!

Vatsa on tärkeä ja mielenkiintoinen alue. Ensinnäkin, terveyden kannalta vatsa on kaikki kaikessa, monet sanovat, että koko terveys lähtee suolistosta. Toiseksi, useat selkä ongelmat lähtevät toimimattomista tukilihaksista ja onhan se mukavaa, että vasta olisi litteä.

Pelkät vatsarutistukset voivat löystyttää poikittaisen vatsalihaksen, yliaktivoida lonkan koukistajat ja vetää rintarangan läjään. Tämä johtaa:

  • Koko keskivartalon voiman heikentymiseen joka aiheuttaa mm. selkäongelmia
  • Huonoon ryhtiin
  • Suoliston pakkautumiseen alas, joka heikentää sen toimintaa ja lisäksi
  • Vatsa alkaa pömpöttää (vaikka rasva palaisikin)

Seuraavalla videolla demonstroin, miten vatsaa kannattaa treenata ja miten se ilmenee, jos epäedullisia muutoksia kehossa on tapahtunut.

Ottamalla huomioon videon neljä pointtia, treenaat vatsasi kuntoon, etkä heikennä ryhtiä, yliaktivoi lonkkia ja passivoi syviä- ja vinoja vatsalihaksia.

Katso video ja testaa itse heti!

 

Jos haluat oppia lisää nykyaikaisesta toiminnallisesta treenistä, tule mukaan koulutuksiimme!

Muista, kun treenataan vatsaa, jalkoja ei koskaan pidetä kiinni missään tuissa. Tämä aktivoi lonkankoukistajat ja heikentävät vatsan aktivaatiota. Videolla on tavat, joilla vatsaa kannattaa treenata.

Rajuin esimerkki oli eräs mies, joka teki laitteessa jalat tuettuina 10kg lisäpainolla istumaannousua ja sitten kun mentiin lattialle, hän ei saanut yhtä ainoaa rutistusta. Ei ihme että oli selkä kipeä, koska jalat olivat kiinni ja vielä lisäpaino mukana, jotka edelleen aktivoivat vain lonkkaa, heikentävät vatsan toimintaa todella tehokkaasti.

Tilaa Jukka Harjun ilmainen treeniohjelma

HUOM!

Stressi ja suolisto: Tiedämme että aivot ja suolisto ovat suorassa hermoyhteydessä. Lisäksi kaikki stressi, eli sympaattisen hermoston aktivoituminen heikentää suoliston toimintaa. Tämän sarjan osassa 1: ”aivotreeni” käsittelimme stressiä. Hoida treenisi sellaisiksi, etteivät ne yliaktivoi sympaattista hermostoa ja lamauta ruuansulatusta.

Vatsan treenaaminen toiminnallisesti

Vatsaa kannattaa treenata monella tavalla monesta suunnasta, hyviä liikkeitä ovat mm. kaikki lankut, aluksi staattisena ja heti kun ne on opittu, kannattaa siirtyä dynaamisiin. Lisäksi erilaiset pilatesliikkeet, ja kaikki liikkeet missä core toimii, ovat core liikkeitä: kuten esim. kaikki kyykyt yms. joissa on painoa mukana. (Kunhan se core muistetaan aktivoida). Muista, että näitä ennen, pitäisi osata videolla olevat perusasiat.

Pelkät rutistukset voivat siis olla vaarallisia, jos ne tehdään väärin. Siksi sinun kannattaa muistaa nämä neljä vatsan treenaamisen periaatetta ja monipuolistaa vatsatreenisi pois pelkistä rutistuksista.

Tilaa ilmainen treeniohjelma

Jos haluat oppia lisää ja treenata itsesi tälläiseen ”Uuteen kesäkuntoon”, saat Natural Bootcamp valmennuksen ensimmäisen viikon ilmaiseksi. Tämä ei sido sinua mihinkään. Jos haluat treenillä tasapainottaa hermostoasi vähentäen stressiä, sekä tasapainottaa kehon, vahvistaa tukilihaksistoa, parantaa ryhtiä ja kehonhallintaa sekä lisätä vireyttä, voit halutessasi tilata jatkoa. Valmennus on kokonaisuudessaan 12 viikkoa.

Tilaa ensimmäinen viikko ilmaiseksi tästä

Kesää odotellen, valoa, vireyttä, terveyttä ja hyvää mieltä toivotellen

Jukka Harju

Syksyn koulutukset löytyvät koulutuskalenteristamme! Katso heti ja tule mukaan!

 

Advertisements

11 thoughts on “Vatsa sisältä ja ulkoa – Näin treenaat vatsaa oikein!

  1. Kyllä se on mahdollista muuttaa 🙂 Pitää alkaa treenata uusia lihaksia, eli tee kaikki vatsatreenisi niinkuin videolla opastan, se on startti. Saat syvät lihakset pikkuhiljaa mukaan. Helppoa se ei ole. Jos haluat enemmän vinkkejä, tilaa tuo ilmainen treeniohjelma. Muutokseen tarvitaan monia liikkeitä joissa keskivartalo toimii yhtenä kappaleena ja kalvot pitää saada aktivoitua. Tälläisia liikkeitä löytyy ohjelmasta.

  2. Mulla on just toi pullottava alavatsa ja näytän kun oisin raskaana.Olen hoikka ja hyvässä kunnossa ja aina luullut,et pääsisin siitä pömpötyksestä eroon vaan olemalla sairaan laiha(en siis tule olemaan).Näin ollut jo 10v.Onko siis toivoa saada litteä vatsa vai oonko menetetty tapaus? Vinkkejä? 😊 Muuten oiskin kroppa mallillaan.

  3. Sileä lihas tosiaan liittyy ruuan kuljettamiseen, mutta se ei osallistu sisäelinten asennon kannatteluun josta tässä oli kyse, ja se ei liity suoliston asentoon, ei selkärankaan eikä ryhtiin. Vatalihasten erkaantumisesta on tosiaan tullut paljon kyselyitä. Palataan siihen aiheeseen vielä. Pääasia on tietenkin, että vatsaa ei aleta treenata ennen kun lihakset ovat palautuneet. Jos treeni on kuitenkin aloitettu liian aikaisin, ja palautuminen on siten estetty, korjaaminen on tosiaan hankalaa. Pääasia tässäkin on ihan aluksi, että ei treenata suoria vatsalihaksia. Mutta perehdytään tähän erikseen myöhemmin

  4. Ihan ensin: suolistossa on lihasta (ei ruoka siellä muuten liikkuisi eteenpäin), joskin se on tyypiltään sileää lihasta, jota ei voi tahdonvoimalla liikuttaa.

    Toinen asia: voisitteko kirjoittaa vatsalihasten erkaantumasta? Siitä on todella vähän tietoa saatavilla, vaikka siitä kärsii arviolta kolmasosa – kaksi kolmasosaa synnyttäneistä. Vatsalihasten erkaantumassa on vielä se ikävä puoli, että tavalliset vatsalihasliikkeet (rutistukset, lankutukset yms.) vain pahentavat vaivaa ja estävät toipumista.

  5. Onko pokittianen katkaistu, riippuu siitä kuinka syvälle on menty. Toiskeksi, arpien kuntouttaminen pitäisi tehdä hoitavan lääkärin / fysioterapeutin kanssa. Joka tapauksessa leikkauksen jälkeen kuntoutus, hermotuksen rakentaminen lihaksiin on tärkeää, joskin vaivalloista ja vaatii aikaa, mutta ehdottoman tärkeää.

  6. Hei! Lihaksiston ”muotoa” voi muttaa ja nämä syvemmät lihakset vastaavat treeniin amalla tavalla, vaikka paljon hitaammin koska ovat vaikeampi aktivoida. Mutta siis kyllä, treenaamalla monipuolisesti suorien lisäksi vinoja ja syviä ja käyttämällä niitä aktiivisesti monissa liikkeissä on mahdollista tehdä muutos parempaan. Blogissamme ja fb sivuillamme tulee paljon lisää vinkkejä vatsatreeniin, mutta tämän videon perusteista on hyvä aloittaa.

  7. ”Kyseessä on mekaaninen painovoimajuttu. Suolissa ei ole itsessään lihasta, vaan tukilihaksiston on pidettävä niitä paikallaan. Jos treenaa vain suoria vatsalihaksia, poikittainen, tukeva vatsalihas löystyy ja suolisto työntyy alaspäin. Silloin seurauksena on usein pullottava alavatsa ja ruoansulatusongelmat.” Hei! Edellä oleva teksti on lainaus iltalehdensivuilta kirjoituksestasi. Haluaisin kysyä että mikäli näin on käynyt, onko mahdollista ongelmaa enää korjata? Epäilen että olen itselleni tämän aiheuttanut…

  8. Hei, mitenkän sitten, jos vatsa on halkaistu, (kuten hyvin monilla suomalaisilla on) eli on leikkausarpi navasta rintalastaan! Silloin kai on ainakin poikittaiset lihakset katkaistu.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s