Aivot stressistä kierroksilla vie kyvyn nauttia – miten treenata aivoystävällisesti?

Aivot ovat kuin mikä tahansa lihas, se tottuu siihen mitä sillä tehdään (ja kehittyvät siinä).

Jos kierrokset ovat aina korkealla, on vaikea saada niitä alas. Tämä vaikuttaa sekä siihen, että yöllä on vaikea saada kunnon unta ja siihen että on vaikea nukkua koko yötä ja usein herää siinä noin klo 04. Kesällä pitkä valoisa aika, kun pimeän tulo ei aloita melatoniinin tuotantoa, vaikeuttaa asiaa edelleen.

Jatkuvat kierrokset vaikuttavat myös päivällä: kun esim alkukesästä töiden jälkeen on jo yli 20 lämmintä ja muutama tunti aikaa, olisi mukava käydä puistossa tai vaikka terassilla, mutta ajatukset vain poukkoilevat töiden, tekemättömien asioiden ja tulevaisuuden suunnitelmien välillä.

Sama juttu tietenkin itse lomalla. Ensin on lomalle siirtymis stressi kun maailma pitää saada valmiiksi, sitten lomastressi kun lyhyestä kesästä pitää nauttia ja sitten jo lomaltapaluu stressi.

Olet varmasti kokenut myös hetkiä, joissa olet ollut todella läsnä. Hetki joilloin kaikesta huolimatta on sellainen rauha ja kevyt fiilis, samalla erittäin virkeä ja valoisa. Saattaa kestää sekunnin tai joitain minuutteja, tai tietenkin paljon pidempään. Ajattele jos tämä olo voisi olla pidempään päällä?

Olet myös varmasti kokenut ”Flowta” sellaisia tunteja tai päiviä kun kaikki menee pirun hyvin!

Jos kesä olisikin enemmän tälläinen, sekä silloin kun on töitä, että kun olet lomalla?

Aivojen kesäkuntoon treenaaminen kannattaa aloittaa jo NYT!

Katso video miten aivojen ”kierroksia” mitataan, ihan samalla tavalla kuin hapenottokykyä ja lihaskuntoa. Videolla myös systeemi, miten voit huomioida ja treenata arkeen sopivasti. Aivot sopeutuvat samalla tavalla kuin mikä tahansa lihas mihin tahansa treeniin. Tämä ei edes välttämättä vaadi erityisen paljoa aikaa, vaan on osa kokonaisuutta. Videolla kolme strategiaa, miten aloitat uudenlaisen kesäkunnon treenaamisen, ja hyvän fiiliksen luomisen.

 

Kirjoitan sinulle neljä kirjettä uudesta kesäkunnosta. Tämä aivojen kesäkunto on osa 1, seuraavaksi kirjoitan selästä ja vaikka olen sitä jo kirjoittanut paljon, nyt saat vähän uusia juttuja ja uuden treenin…

Katso aivojen treenivideo ja mieti, voisitko integroida nämä ideat arkeesi ja mitä tapahtuisi jos niin tekisit ja saisit aivosi toimimaan erilailla? Jos mielesi olisikin selkeämpi, rauhallisempi ja kirkkaampi?

Keväästä nauttien

Jukka Harju

P.s. Jos haluat kokonaisen viikon treeniohjelman aktiiviseen palautumiseen, voit tilata sen tästä!

Ohjelma on ilmainen. Se on osa kokonaisuutta, mutta ilmainen viikko ei sido sinua mihinkään.

Koulutuskalenteristamme löydät tulevat koulutukset ja Workshopit! Katso lisää tästä

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s