Vatsa sisältä ja ulkoa – Näin treenaat vatsaa oikein!

Vatsa on tärkeä ja mielenkiintoinen alue. Ensinnäkin, terveyden kannalta vatsa on kaikki kaikessa, monet sanovat, että koko terveys lähtee suolistosta. Toiseksi, useat selkä ongelmat lähtevät toimimattomista tukilihaksista ja onhan se mukavaa, että vasta olisi litteä.

Pelkät vatsarutistukset voivat löystyttää poikittaisen vatsalihaksen, yliaktivoida lonkan koukistajat ja vetää rintarangan läjään. Tämä johtaa:

  • Koko keskivartalon voiman heikentymiseen joka aiheuttaa mm. selkäongelmia
  • Huonoon ryhtiin
  • Suoliston pakkautumiseen alas, joka heikentää sen toimintaa ja lisäksi
  • Vatsa alkaa pömpöttää (vaikka rasva palaisikin)

Seuraavalla videolla demonstroin, miten vatsaa kannattaa treenata ja miten se ilmenee, jos epäedullisia muutoksia kehossa on tapahtunut.

Ottamalla huomioon videon neljä pointtia, treenaat vatsasi kuntoon, etkä heikennä ryhtiä, yliaktivoi lonkkia ja passivoi syviä- ja vinoja vatsalihaksia.

Katso video ja testaa itse heti!

 

Jos haluat oppia lisää nykyaikaisesta toiminnallisesta treenistä, tule mukaan koulutuksiimme!

Muista, kun treenataan vatsaa, jalkoja ei koskaan pidetä kiinni missään tuissa. Tämä aktivoi lonkankoukistajat ja heikentävät vatsan aktivaatiota. Videolla on tavat, joilla vatsaa kannattaa treenata.

Rajuin esimerkki oli eräs mies, joka teki laitteessa jalat tuettuina 10kg lisäpainolla istumaannousua ja sitten kun mentiin lattialle, hän ei saanut yhtä ainoaa rutistusta. Ei ihme että oli selkä kipeä, koska jalat olivat kiinni ja vielä lisäpaino mukana, jotka edelleen aktivoivat vain lonkkaa, heikentävät vatsan toimintaa todella tehokkaasti.

Tilaa Jukka Harjun vatsatreeni

HUOM!

Stressi ja suolisto: Tiedämme että aivot ja suolisto ovat suorassa hermoyhteydessä. Lisäksi kaikki stressi, eli sympaattisen hermoston aktivoituminen heikentää suoliston toimintaa. Tämän sarjan osassa 1: ”aivotreeni” käsittelimme stressiä. Hoida treenisi sellaisiksi, etteivät ne yliaktivoi sympaattista hermostoa ja lamauta ruuansulatusta.

Vatsan treenaaminen toiminnallisesti

Vatsaa kannattaa treenata monella tavalla monesta suunnasta, hyviä liikkeitä ovat mm. kaikki lankut, aluksi staattisena ja heti kun ne on opittu, kannattaa siirtyä dynaamisiin. Lisäksi erilaiset pilatesliikkeet, ja kaikki liikkeet missä core toimii, ovat core liikkeitä: kuten esim. kaikki kyykyt yms. joissa on painoa mukana. (Kunhan se core muistetaan aktivoida). Muista, että näitä ennen, pitäisi osata videolla olevat perusasiat.

Pelkät rutistukset voivat siis olla vaarallisia, jos ne tehdään väärin. Siksi sinun kannattaa muistaa nämä neljä vatsan treenaamisen periaatetta ja monipuolistaa vatsatreenisi pois pelkistä rutistuksista.

Jos haluat oppia lisää tilaa vatsatreeni tästä

Hyvää mieltä toivotellen

Jukka Harju

Syksyn koulutukset löytyvät koulutuskalenteristamme! Katso heti ja tule mukaan!

 

Selkä – Miten hoidat stressiä ja ehkäiset kehon kivut selästä

Miten selkäsi voi? Oletko koskaan kokenut pieniä jäykkyyksiä tai kolotuksia, tai jopa isompia ongelmia? Et ole yksin. 80 % suomalaisista kokee tämän. Mutta siihen voi vaikuttaa!

Jos kuulut siihen 20 %, jolla selkä on täysin kunnossa, loistavaa! Kannattaa silti jatkaa lukemista, koska saat pari keinoa joilla selän kautta vaikutetaan koko kehoon aivoja myöten.

Jokaisen kannattaa pitää selästään erityistä huolta, koska se vaikuttaa kaikkeen mitä teemme. Miksi tämä on niin erityisen tärkeää ja miten se liittyy tähän ”uuteen kesäkuntoon”?

Videolla kerron näkökulman joka on uusi. Sen lisäksi, että haluamme irti jäykkyyksistä ja ehkäistä kivut, voimme itseasiassa vaikuttaa hermostoomme ja sitä kautta aivoihin ja suolistoon selän kautta.

 

Tässä kerron koko idean ja tarkoituksen sekä hyödyt ja tulokset.

Tämän informaation lisäksi, annan kaksi spesifiä liikkuvuusharjoitusta, joilla vaikutetaan kierteisiin fascialinjoihin, jotka joko jäykistävät selän, tai mahdollistavat ja optimoivat sen toiminnan!

Ja tässä osa 2:

Jos haluat treeniliikkeet ja ohjelman aktiiviseen kehonhuoltoon, saat ilmaiseksi viikon treeniohjelman joka sisältää keinot laittaa keho uudenlaiseen kesäkuntoon: Vireäksi, tasapainoiseksi ja samalla optimoida kuntoilun hyötyjä ja ennaltaehkäistä kipuja. Treeni on osa 12 viikon treeniohjelmaa, mutta haluan tarjota tämän ekan viikon ilmaseksi ja se ei tietenkään sido mihinkään.

Tilaa ohjelma tästä

Jukka Harju

ps. Olethan katsonut jo tämän videon missä on 3min selkäsarja. Sen pystyy tekemään missä tahansa, vaikka farkut jalassa!

Syksyn koulutukset löytyvät koulutuskalenteristamme! Katso heti ja tule mukaan!

Aivot stressistä kierroksilla vie kyvyn nauttia – miten treenata aivoystävällisesti?

Aivot ovat kuin mikä tahansa lihas, se tottuu siihen mitä sillä tehdään (ja kehittyvät siinä).

Jos kierrokset ovat aina korkealla, on vaikea saada niitä alas. Tämä vaikuttaa sekä siihen, että yöllä on vaikea saada kunnon unta ja siihen että on vaikea nukkua koko yötä ja usein herää siinä noin klo 04. Kesällä pitkä valoisa aika, kun pimeän tulo ei aloita melatoniinin tuotantoa, vaikeuttaa asiaa edelleen.

Jatkuvat kierrokset vaikuttavat myös päivällä: kun esim alkukesästä töiden jälkeen on jo yli 20 lämmintä ja muutama tunti aikaa, olisi mukava käydä puistossa tai vaikka terassilla, mutta ajatukset vain poukkoilevat töiden, tekemättömien asioiden ja tulevaisuuden suunnitelmien välillä.

Sama juttu tietenkin itse lomalla. Ensin on lomalle siirtymis stressi kun maailma pitää saada valmiiksi, sitten lomastressi kun lyhyestä kesästä pitää nauttia ja sitten jo lomaltapaluu stressi.

Olet varmasti kokenut myös hetkiä, joissa olet ollut todella läsnä. Hetki joilloin kaikesta huolimatta on sellainen rauha ja kevyt fiilis, samalla erittäin virkeä ja valoisa. Saattaa kestää sekunnin tai joitain minuutteja, tai tietenkin paljon pidempään. Ajattele jos tämä olo voisi olla pidempään päällä?

Olet myös varmasti kokenut ”Flowta” sellaisia tunteja tai päiviä kun kaikki menee pirun hyvin!

Jos kesä olisikin enemmän tälläinen, sekä silloin kun on töitä, että kun olet lomalla?

Aivojen kesäkuntoon treenaaminen kannattaa aloittaa jo NYT!

Katso video miten aivojen ”kierroksia” mitataan, ihan samalla tavalla kuin hapenottokykyä ja lihaskuntoa. Videolla myös systeemi, miten voit huomioida ja treenata arkeen sopivasti. Aivot sopeutuvat samalla tavalla kuin mikä tahansa lihas mihin tahansa treeniin. Tämä ei edes välttämättä vaadi erityisen paljoa aikaa, vaan on osa kokonaisuutta. Videolla kolme strategiaa, miten aloitat uudenlaisen kesäkunnon treenaamisen, ja hyvän fiiliksen luomisen.

 

Kirjoitan sinulle neljä kirjettä uudesta kesäkunnosta. Tämä aivojen kesäkunto on osa 1, seuraavaksi kirjoitan selästä ja vaikka olen sitä jo kirjoittanut paljon, nyt saat vähän uusia juttuja ja uuden treenin…

Katso aivojen treenivideo ja mieti, voisitko integroida nämä ideat arkeesi ja mitä tapahtuisi jos niin tekisit ja saisit aivosi toimimaan erilailla? Jos mielesi olisikin selkeämpi, rauhallisempi ja kirkkaampi?

Keväästä nauttien

Jukka Harju

P.s. Jos haluat kokonaisen viikon treeniohjelman aktiiviseen palautumiseen, voit tilata sen tästä!

Ohjelma on ilmainen. Se on osa kokonaisuutta, mutta ilmainen viikko ei sido sinua mihinkään.

Koulutuskalenteristamme löydät tulevat koulutukset ja Workshopit! Katso lisää tästä