Jalkavoimat paranevat kyykyllä ja kyykky liikkuvuudella

Kehitystä halutaan aina. Aika meinaa loppua, tai sitten palautumiskyky.

Tässä yksi keino miten linkittää liikkuvuutta ja voimaa.

Kehitys nopeutuu kun liikkuvuus paranee

Personal Trainer Jenni Ahosilta  kertoo miten hän on mm. kokenut kyykystä tulleen paljon helpomman ja sitä kautta tehokkaamman liikkeen, kun liikkuvuus on rullailun myötä edelleen kehittynyt. Kun itse asento on helppo, on paljon parempi tuntuma ja kyky keskittyä.

Ajattele, jos tyhjäkyykyn suorittaminen tuottaa vaikeuksia.  Ei siis voiman kannalta, vaan kantapäät alkavat nousta ja joudut joutuu todella keskittymään, että ei tapahdu kumarrusta. Tähän jos laitetaan painoa niskaan, niin keskittyminen ei mene painoihin vaan asennon ylläpitämiseen. Kun avaa nilkan, polven ja lantion seudun, kyykkyyn meneminen on helppoa ja pystyy keskittymään painoihin tai missä tahansa yhteydessä kyykkyä käytetäänkään. Näin laatu paranee ja voimat kasvaa.

Suurin virhe, mitä mielestäni voit tehdä, on laittaa koroketta kantapään alle jos nilkan liikkuvuus on huono. Se vain pahentaa asiaa ja johtaa akillesjänteen kuivumiseen, kovettumiseen ja ajan kuluessa jopa katkeamiseen. Jos on liikkuvuusrajoite, ei sitä pidä kompensoida sitä vaan korjataan se.

Kokeile näitä liikkeitä

Tässä kuuden minuutin ”korjaussarja” / lämmittelysarja, jolla voi aloittaa kyykyn parantamisen, eli liikkuvuuden kehittämsien vaikka heti olohuoneen lattialla.

Dynaaminen liikkuvuussarja kyykyn parantamiseen:

Tässä videolla ei käytetä rullaa, mutta jos sen haluaa lisätä, niin ensimmäiset suositukseni ovat

  1. Pohkeen alaosa
  2. Takareiden yläosa
  3. Etureiden alaosa
  4. Pakaran yläosa

Jos sinua kiinnostaa saada tietoa fascioiden ja hermoston käyttäytymisestä, sekä välineet aktiiviseen palautumiseen ja toiminnalliseen kehonhuoltoon  käy katsomassa koulutuskalenteri tästä!

Jos haluat kokonaisen viikon treeniohjelman aktiiviseen palautumiseen, voit tilata sen tästä!

Ohjelma on ilmainen. Se on osa kokonaisuutta, mutta ilmainen viikko ei sido sinua mihinkään.

Jukka Harju

Mainokset

4 thoughts on “Jalkavoimat paranevat kyykyllä ja kyykky liikkuvuudella

  1. Kuten varmasti tiedän, terve akilles ei katkea vaan kestää jopa yli tuhannen kilon voimia. Käymme läpi fascia koulutuksessa kalvojen toimintaa. Kyse on siis liikkeen rajoittamisesta.

  2. Moi! Kalvojen kuivumista kydään läpi fascia koulutuksessamme. Missään kohtaa ei sanottu että kyykky aiheuttaisi sitä. Liike voitelee ja liikkeen lopettaminen lopettaa nresteen liikkumisen kalvoissa. Johtuu liikeradan rajoite mistä vaan

  3. ”Suurin virhe, mitä mielestäni voit tehdä, on laittaa koroketta kantapään alle jos nilkan liikkuvuus on huono. Se vain pahentaa asiaa ja johtaa akillesjänteen kuivumiseen, kovettumiseen ja ajan kuluessa jopa katkeamiseen.”

    Mihin fysiologiseen tai toiminnalliseen ilmiöön viittaatte tällä lausella? Miksi akillesjänne kuivuu/kovettuu juuri kyykkyä tehtäessä?

  4. Mielenkiintoinen artikkeli, jossa paljon hyviä pointteja. Olisin kiinnostunut kuulemaan, mihi perustat väitteesi akilesjänteen kuivumisesta ja katkeamisesta?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s