Fascian 5 tärkeintä merkitystä osa 2/4

Fascia, nestettä jolla on rakenne!

Voi olla vaikea hahmottaa, että tukirakenne voisi olla nestemäinen – emmehän tee rakennuksiakaan hyytelöstä. Mutta totta se on. Fascia toimii parhaiten hyvin nesteytettynä. Tilannetta voi verrata tavalliseen pesusieneen. Kun sieni kuivuu, siitä tulee kova ja hauras. Sen sijaan märkä sieni on joustava ja kestävä: vaikka vääntäisit, venyttäisit tai puristaisit sienen palloksi, se palautuu helposti takaisin alkuperäiseen muotoonsa.

Me olemme kuin tämä sieni, ja hyvin nesteytetty fascia on tärkeä osa liikkuvuuttamme, joustavuuttamme ja ryhdikkyyttämme.

Itse asiassa “lihasten venyttelyssä” on kyse sidekudoksen säikeiden, kollageenin, liukumisesta toisiaan myöten GAG-proteiinien tasolla. GAG:t voivat liimata kerroksia tosiinsa, kun vettä ei ole läsnä, tai antaa niiden liukua toistensa päällä hyvin nesteytettyinä. Tästä syystä useimmat vammat liittyvät fascian toimintaan. Jos kuivumme, olemme hauraampia ja alttiimpia kulumille, repeämille ja murtumille.

Juokaamme siis lisää vettä, ja kaikki on hyvin? Osittain näin. Hyvä nesteytys on tärkeää, mutta jos fasciasi ei ole valmiiksi hyvin nesteytetty, todennäköisesti sinulla on ”vikaa putkistossasi”, joten juomasi vesi ei koskaan pääse nesteyttämään kudosta vaan poistuu luonnollista tietä ennen sitä. Toinen tärkeä asia on tietenkin nesteen laatu.

Jotta juomasi neste pääsisi vaikuttamaan kehoosi, fasciassa pitää olla tilaa. Eli sekä sisäinen ravitsemus ja nesteytys ja ulkoinen käsittely ovat molemmat 100 % tärkeitä, ei oletoista ilma toista. BǗaikka kuinka kävisi hoerojalla, osteopaatilla ja rullailisi, eivät fasciat siitä kostu ellei sisällä ole rittävästi laadukasta nestettä. Toiseksi, vaikka joisit ja söisit kalliitakin lisäravinteita, ne eivät saavuta kehosi osia jotka ovat jumissa. Niitä on samanaikaisesti liikutettava

Käynti fascian käsittelyyn erikoistuneella ammattilaisella toimii varmasti, mutta voit työstää fasciaasi myös kotona lukuisin eri keinoin, kuten dynaamisilla venytyksillä JRV tekniikalla ja laadukkailla foamrollereilla.

Jos pidit tästä artikkelista ja haluat oppia tiedot ja taidot, joilla nostat harjoittelusi uudelle tasolle, saat huikean paketin koulutuksissamme. Järjestämme koulutuksia ja workshoppeja ympäri Suomen. Katso ajat ja paikat koulutuskalenteristamme ja tule mukaan!

Fascian 5 tärkeintä merkitystä osa 1/4

Olet ehkä huomannut fascian eli sidekudoksen, olevan kuuma aihe valmennuskeskustelussa. Ennen kuin syvennymme fascian merkitykseen urheilijan kannalta, on syytä kerrata, miksi aiheesta ylipäänsä puhutaan niin paljon.

Fascia kuvitellaan yhä yleisesti yhtenäiseksi kehon “sukaksi”, joka sijaitsee aivan ihon alla. Mielikuva on oikea pinnallisen fascian suhteen, mutta on tärkeä ymmärtää sen moniulotteinen luonne kudoksena, joka on myös osa kehosi sisäisen pehmytkudoksen rakennetta.

Pinnallisesta “sukastaan” fascia se ulottuu syvälle kehoosi ja muodostaa lihaksistosi hunajakennomaisen rakenteen. Kun halkaiset appelsiinin, voit erottaa yksittäisiä mehun täyttämiä kapseleita. Neste on lihaksesi ja kapselit fasciasi!

Fascia myös yhdistää lihaksesi luihin (jänteet ovat osa fasciaa) ja luut toisiin luihin (nivelsiteet ovat myös osa fasciaa), pitää elintesi rakennetta koossa, suojaa nikamiasi ja ympäröi luitasi.

Jos voisit poistaa kehostasi kaikki osat, jotka eivät ole fasciaa, näkisit itsestäsi täydellisen kolmiulotteisen mallin: rakenteesi ja kasvonpiirteesi; maksasi, solisluusi ja suolistosi muodon sekä sijainnin… Ei ole liioittelua sanoa, että fascia on kaikkialla.

Itse asiassa juuri fascian läsnäolo kaikkialla on syy siihen, että sen merkitystä ei ole huomioitu riittävästi. Viime aikoihin asti sitä on pidetty lähinnä pehmytkudoksen ”pakkausmateriaalina”.

Siksi tehtäessä ruumiinavauksia tutkimus- tai opetustarkoituksessa fascia on tapana poistaa, jotta muut ruumiinosat muistuttaisivat enemmän anatomisia malleja. Fasciaa ei selvästi ole arvostettu.

Onneksi tutkijat ovat alkaneet pikku hiljaa ymmärtää tätä kudosta, joka on osoittautunut merkittäväksi sekä kehon viestinnän että asentoaistin kannalta.

Fascia-tutkijoiden löydöt ovat kiehtovia, ei vain fanaatikoille, vaan kaikille, jotka haluavat pysyä terveenä tai tehostaa kehonsa käyttöä.

Seuraavissa kirjoituksissa kerromme uusinta tietoa fasciasta ja sen hyödyntämisestä sekä urheilusuorituksissa että yleisessä hyvinvoinnissa.

Rullakuvat_9.7.13-181-48

Jos pidit tästä artikkelista ja haluat oppia tiedot ja taidot, joilla nostat harjoittelusi uudelle tasolle, saat huikean paketin koulutuksissamme. Järjestämme koulutuksia ja workshoppeja ympäri Suomen. Katso ajat ja paikat koulutuskalenteristamme ja tule mukaan!