Rulla ja sen käyttö

Markkinoilla on useita rullia. Oma ensimmäinen kokemukseni oli perinteinen vaahtomuovista tehty malli (josta nimi FOAMroller). Se ei kauaa kestänyt, vaan painui littanaan eikä ollut enää rulla vaan pikemminkin ellipsi. Suosittelenkin kaikille vain rullia, joissa on kova sisus.

foamroller

Jos rullaa haluaa käyttää sidekudoksen avaamiseen, sen täytyy olla melko kovaa tekoa. Tällaisia rullia kutsutaan joskus fitrollereiksi, ja ne ovat päihittävät parinkympin vaahtomuovit kirkkaasti. Varmista että ostamassasi rullassa on kovasta muovista tehty sisus, hieman pehmustetta ja laadukas pinnoite. Se kestää pitkään, ja pääset kunnolla käsiksi kudokseen ja jopa lihaskalvoon.

Rullakuvat_9.7.13-101-27

Rulla toimii loistavasti alkulämmittelyssä. Rullaa kertaa treenattavat lihakset 10–20 kertaa heti ensimmäiseksi. Jos jokin paikka on kipeä, rullaile sitä hiljalleen vaikka viisi minuuttia.

Rullakuvat_9.7.13-99-26

Rullaaminen ei saa aiheuttaa niin kovaa kipua, että lihas alkaa jännittyä. Älä siis varaa koko kehon painoa rullan päälle heti. Huomaat kehosi aukeamisen kivun poistumisena. Itse pystyn nykyään varaamaan helposti koko painoni reiden ulkosyrjän kohdalta kovan rullan päälle ilman kipua. Itse liikkeiden selittäminen sanallisesti on vaikeaa, mutta onneksi internetistä löytyy havainnollista materiaalia:

Sidekudos ja perusteet: http://www.youtube.com/watch?v=4I_pwORERuI

Perusrullausasentoja:

http://www.foamroller.fi/tutustu-rullaan.html
(sivun alareunasta)

Suositus: Anatomy Trains

http://www.vk-kustannus.com/kaikki-tuotteet/anatomy-trains/

Sivuillemme http://www.foamroller.fi on tulossa lisää asiaa aiheesta.

 

Jos pidit tästä artikkelista ja haluat oppia tiedot ja taidot, joilla nostat harjoittelusi uudelle tasolle, saat huikean paketin koulutuksissamme. Järjestämme koulutuksia ja workshoppeja ympäri Suomen. Katso ajat ja paikat koulutuskalenteristamme ja tule mukaan!

Mikä on kehon normaali tila? -Jukka Harju

Keho toimii, kun kaikki sen osat toimivat. Lihas tarvitsee toimiakseen sähköimpulssin, joka käskyttää sitä, ja sen täytyy pystyä poistamaan energiantuotannossa syntyvät jätteet. Jos verenkierto ja lymfaattinen järjestelmä ei ehdi poistaa kaikkia kuona-aineita (kuten maitohappoa), ne jäävät tukkimaan lihaksia ja sidekudoksia.

Jokainen tietää, miltä kovan treenin jälkeinen tukkoisuus tuntuu. Tämä sinänsä normaali tila voi kuitenkin kumuloitua ajan kanssa: tukkoisuudesta tulee ”normaali tila”. Vaikka siihen voi tottua, normaalia lihastoimintaa se ei ole. Jos esimerkiksi takareitesi ovat niin jumissa, ettet pysty seisaaltasi saamaan rystysiä lattiaan, altistat itsesi monenlaisille vammoille ja myös voimantuotantosi heikentyy merkittävästi. Kyseessä on hyvin epänormaali tila.

Iho on normaalissa tilassaan hyvin liikkuvaa. Muistatko millainen on kissanpennun kaula? Oman ihomme tulisi periaatteessa olla samanlainen. Saatko nostettua ihoa ranteestasi kuten kissanpennun kaulaa? Luultavasti tämä onnistuu. Kokeilepa samaa ulkoreidestäsi. On todennäköistä, että ihosi on kiinni lihaskalvossa eikä välissä ole tilaa. Tilanne voi olla sama takareisissä, etureisissä ja monessa muussa paikassa.

Tämä kertoo jumissa olevasta kudoksesta ja sitä kautta heikentyneestä verenkierrosta ja hermojärjestelmän toiminnasta. Jumi altistaa kivuille ja hidastaa palautumista. Vasta kun olet saanut sidekudokset auki, saatat päästä vaikuttamaan lihaskalvoon asti.

Rullakuvat_9.7.13-21-8

Lihaskalvojen tulisi olla läpäisevä, mutta monilla meistä ne ovat kovia kalkkeutumisen takia. Kalkkeutumista aiheuttaa mm. se, että kehomme ei saa kierrätettyä happamia jätteitä pois, jolloin se korjaa tilannetta emäksisellä kalkilla. Muitakin mekanismeja on, sillä tiede ei vielä täysin tunne kalkkeutumisen mekaniikkaa. Tutkimus kuitenkin edistyy, ja eräs tanskalainen lääkäri on lähellä läpimurtoa. Aiheen ajankohtaisuudesta kertoo myös mm. Ylellä taannoin esitetty dokumentti ”Tappava kalsium”.

Voit ehkäistä omien lihaskalvojesi kalkkeutumista rullailemalla koko kehoa ja ravitsemalla kudoksiasi. Nesteen ohella tärkeimmät ravinteet ovat rikki, sinkki ja C-vitamiini. Omakohtainen esimerkki kertoo, miten merkittäviä nämä aineet ovat ihon uusiutumiselle.

Veljeni joutui onnettomuuteen, jossa höyrystynyt bensiini syttyi palamaan ja poltti hänen kasvonsa. Sairaalassa hän sai kasvoilleen siteen, ja ihonsiirron tarpeen arviointi sovittiin kahden viikon päähän. Aloimme itse ravita ihoa sisältäpäin rikillä, sinkillä ja C-vitamiinilla sekä tietenkin laadukkaalla nesteellä ja runsaalla määrällä kasviksia. Lääkärien ihmetys oli suuri, kun siteet poistettiin: ”miten tämä on voinut parantua näin hyvin?”. Ihonsiirtoa ei tarvittu lainkaan eikä kasvoissa ole tänä päivänä edes arpia.

Jos pidit tästä artikkelista ja haluat oppia tiedot ja taidot, joilla nostat harjoittelusi uudelle tasolle, saat huikean paketin koulutuksissamme. Järjestämme koulutuksia ja workshoppeja ympäri Suomen. Katso ajat ja paikat koulutuskalenteristamme ja tule mukaan!

Iho, sidekudos ja lihaksen toiminta – Jukka Harju

Iho, kehomme suurin elin, jakautuu anatomisesti kahteen kerrokseen, joista voidaan erottaa vielä pienempiä rakenteita. Nämä kaksi pääosaa ovat päällimmäinen orvaskesi sekä sen alla olevat verinahka ja ihonalaiskudos, jotka molemmat ovat sidekudosta. Sidekudoksen alla ovat lihaskalvot ja itse lihakset.

Iho on mm. tärkeä aistielin, jossa on runsaasti hermosyitä. Se viestii jatkuvasti aivojen kanssa ja lähettää niille informaatiota. Kun kaikki on hyvin, iho kertoo tämän aivoille, jotka voivat puolestaan lähettää normaalisti hermoimpulsseja lihakselle.

Jos taas iholta tulee viesti, että jotain on vialla, aivot eivät käskytä lihasta samalla tavalla. Aivot siis päästävät tämän ”heikossa hapessa” olevan työntekijän vähemmällä. Tämä johtaa heikentyneeseen lihastoimintaan. Eräs yleinen syy on jumissa oleva sidekudos. Jumi puolestaan johtuu jostain häiriötilasta, kuten heikentyneestä verenkierrosta, hapenpuutteesta, ravinteiden puutteesta ja ehkä kaikkein yleisimmin nesteen puutteesta.

Mikä tahansa kudoksen häiriötila heikentää lihaksen toimintaa. Ja vastaavasti, jos sidekudos on elastinen ja pystyy välittämään informaatiota vapaasti, lihas toimii optimaalisesti. Olen viime vuosina oppinut, miten tähän sidekudospalapeliin vaikuttaa kaksi tekijää, joista molemmat ovat välttämättömiä: sidekudoksen avonaisuus sekä sen kaipaamat nesteet ja ravinteet.

Usein käy niin, että jokin häiriötila saadaan hetkellisesti hoidettua kinesioteipillä tai rullalla, mutta kivut ja jumit palaavat. Tämä johtuu siitä, että kudokselle ei ole annettu uusia ravinteita ja nestettä, joilla se rakentaisi itsensä uudenlaiseksi: vanhat rakennusmateriaalit tuottavat samanlaista vanhaa kudosta.

Sama toimii myös toisinpäin. Olin ensin alkanut nesteyttää ja käyttää ravinteita, jotka avaavat lihaksia ja sidekudosta, mutta osa niistä oli niin jumissa, etteivät neste ja ravinteet päässeet vaikuttamaan. Hierojani totesikin: ”No, eivät ne ainakaan tänne mahdu, on nämä niin jumissa.”

Jumiutunut keho pitää siis avata ulkopuolelta mekaanisesti ja samaan aikaan ravita sitä sisältä, ettei jumi palaa.

 Rullakuvat_9.7.13-199-1

Jos olisin miljonääri, kävisin hieronnassa vaikka joka päivä, mutta halvemmalla pääsee, kun ostaa Foamrollerin alle yhden hieronnan hinnalla ja alkaa hoitaa itseään päivittäin.

 Rullakuvat_9.7.13-152-36

Lisäksi kannattaa toki käydä hieronnassakin niin usein kuin kukkaro kestää.