Sidekudos ja Foamroller – Jukka Harju

Tutustuin muutama vuosi sitten Foamrolleriin ja sitä kautta sidekudoksen toimintaan. Ensimmäisen kerran kun laskeuduin rullan päälle ja aloin rullailla ulkoreittäni, tunne oli pahempi kuin hammaslääkärissä: kipu oli uskomattoman pistävää. Tämä siitäkin huolimatta, että liikkuvuuteni oli edellisvuosien aikana muuttunut ”paskajäykäst䔝 lähes spagaattiin oikean ravinnon ja nesteytyksen avulla. Ulkoreiden puolikalvoiseen lihakseen tämä ei kuitenkaan ollut vaikuttanut.

Noin vuotta aiemmin olin loukannut matsissa niskani, ja sinne jäänyt hermopinne vaikutti olkapääni toimintaan. Olin hakenut apua mm. magneettikuvauksesta, ilman apua.

Törmäsin fysioterapian asiantuntijaan, joka kertoi minulle sidekudoksesta, hoiti olkapäätäni käsin ja teippasi sen kinesioteipillä. Hän kertoi minulle, mikä on uusi näkemys ihon toiminnasta.

Yksi hoitokerta palautti 60 % olkapääni voimista, ja saatoin taas aloittaa sen treenaamisen. Suuri osa voimien palautumisesta oli Foamrollerin ja kinesioteipin ansiota – ja nämä molemmat siis vaikuttavat pääosin sidekudoksen kautta.
Tällä esimerkillä halusin kertoa, kuinka suuri vaikutus uudella tiedolla voi olla.

Oletko koskaan kokenut, että vaikka kuinka venyttelisit, liikkuvuus ei tahdo parantua? Mitä jos voisit palautua huomattavasti nopeammin ja saada reilusti paremman verenkierron lihaksiisi? Kun lihas saadaan toimimaan mahdollisimman optimaalisesti, saavutetaan parempia tuloksia missä tahansa lajissa.

Liikkuvuus ja nivelten toiminta onkin yksi kolmesta kehon liikuttamisen osatekijästä. Toinen on voima ja lihasten toiminta, kolmas puolestaan koordinaatio eli hermo-lihastoiminta.

Kun jokainen näistä osista toimii erikseen ja yhdessä muiden kanssa, lähestytään optimia.

Päivän aihe liittyy, ehkä yllättäen, sekä liikkuvuuteen, hermotukseen että verenkiertoon: mitä huolellisemmin tutkimme kehoa, sitä kiinteämmässä yhteydessä huomaamme sen kaikkien osien olevan. Kokonaisuuteen liittyy myös ravinto, sillö kudokset rakentuvat siitä, mitä suuhumme panemme.

Kehomme ominaisuudet riippuvat siis monesta tekijästä. Joku voi olla jäykkä ja erittäin voimakas, toinen taas liikkuva ja voimakas. Voima voi perustua erityisen toimivaan hermoston, tai se voi olla lihassolujen hyvää kuntoa. Oikeilla toimilla voimme saada nämä molemmat – ja vielä kymmeniä muita vaikuttavia tekijöitä – loksahtamaan kohdalleen.

Kokonaisvaltaisesti toimiva keho auttaa harjoittelemaan ilman loukkaantumisten tai ylikunnon aiheuttamia taukoja. Se mahdollistaa lihaksen suuremman voimantuoton, räjähtävyyden, nopeuden, nopeamman palautumisen ja paremman kestävyyden

Näitä kaikkia ominaisuuksiahan me haluamme, ja niihin kaikkiin voidaan vaikuttaa sidekudoksen kautta. Esimerkiksi kinesioteipeillä ihoa (sidekudosta) manipuloimalla on saavutettu jopa kymmenen prosentin lisäys voimantuottoon välittömästi. Samoin monet kiputilat saadaan poistettua heti. Myös Foamrollerilla voidaan vaikuttaa suoraan sidekudokseen.
 

 
Oman rullasi voit tilata täältä.

Jos pidit tästä artikkelista ja haluat oppia tiedot ja taidot, joilla nostat harjoittelusi uudelle tasolle, saat huikean paketin koulutuksissamme. Järjestämme koulutuksia ja workshoppeja ympäri Suomen. Katso ajat ja paikat koulutuskalenteristamme ja tule mukaan!
Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s