Mitä eroa on rullilla?

Usein kysytään mitä eroa on eri rullilla?
Eristyisesti mitä eroa on vaahtomuovilla ja näillä uusilla materiaaleilla?
Entä rullien koko ja muoto?
Suurin ero on siinä, että jos rulla antaa yli 10 millimetriä periksi kun sitä painaa peukalon päällä,  niin rulla antaa periksi myös mm. triggeripisteille ja lihaskrampeille. Eli se ei juurikaan avaa niitä. Jos halutaan tehoa kehon avaamiseen, lihaksen pitää antaa periksi rullalle, ei toisinpäin.
Vaikka esim ProRoller™ voi aluksi olla hieman kivulias kokemus, se kannattaa. Olemme törmänneet kymmeniin henkilöihin jotka ovat useita kuukausia hieroneet kehoaan pilatesrullalla, tai muilla rullilla joiden halkaisija on suuri ja joissa pehmustetta on yli 10 mm. Näillä fasciaan ei ole saatu juuri mitään vaikutusta. Ihon pinnan kireys on ehkä hieman auennut, mutta kun he kokeilevat ProRolleria, tekee se ihan yhtä kipeää kuin koko rullailun aloittaessa. Eli keho ei ole auennut pintaa syvemmältä.

Kuva

ProRollerin etu on sen loistava toimivuus mm. juuri ennen ja jälkeen treenin, sillä pitkä sivelevä liike lämmittää lihasta ja ajaa maitohappoa pois lihaksista. Myös kylmiä lihaksia voi turvallisesti rullata ProRollerilla reilusti. Sen pieni halkaisija ja ohut ( 5mm) pehmuste vaikuttavat hyvin syvälle ja sillä saa avatua triggeripisteitä tehokkaasti. ProRoller parantaa verenkiertoa sekä nopeuttaa palautumista tehokkaasti. ProRollerilla pystyy hyvin hoitamaan myös pieniä lihaksia kuten sääriä, käsivarsia yms.

Kuva

Jos halutaan hieman pehmeämpää, isompaa liikettä pyörivää rullaa (eli halkaisija n. 14 cm), niin muotoilun pitää olla sellainen, että nystyrät oikeasti venyttävät lihaksia vähintään sen 10
millimetriä. Juuri näin toimii hierontarullamme.
Jos rullan kuviot ovat vain pieniä raitoja, vain jokusen millin syviä ja hyvin tiheässä, niin sellainen ei juurikaan manipuloi fasciaa tai avaa sitä.

Kuva

Parhaan venytyksen ja syvimmän vaikutuksen tekee tietysti jämäkkä RumbleRoller. Se soveltuu loistavasti isoille lihaksille kuten reisille ja pakaroille. RumbleRoller on erityisen hyvä isoille miehille. Jos käsivartesi vastaa kooltaan lähes normaalin ihmisen reittä, niin Rumble on ehdottomasti sinun valintasi.

 

Jos pidit tästä artikkelista ja haluat oppia tiedot ja taidot, joilla nostat harjoittelusi uudelle tasolle, saat huikean paketin koulutuksissamme. Järjestämme koulutuksia ja workshoppeja ympäri Suomen. Katso ajat ja paikat koulutuskalenteristamme ja tule mukaan!
Mainokset

2 thoughts on “Mitä eroa on rullilla?

  1. Tosiaan suonikohjuja ei kannata rullailla, eli puristaa aivan pinnassa olevia verisuonia kasaan. Mutta tosiaan nimen omaan heikon aineenvaihdunnan omaavia kohtia kannattaa rullata! Eli kyllä, rolleria jaloille, paitsi jos on ”epänormaali” kohta verisuonistossa, eli suonikohju.
    En ole kuullut, miksei diabeetikko voisi rullailla, päinvastoin pisäisin ääreisverenkierron hyvävnä rullalla jos on diabetes.
    Salin jälkeen voi ja kannattaa rullailla, se on aktiivista palautumista. Ehkä paras tekniikka heti treenin jälkeen on pitkät rullaukset suht kevyellä paineella ja sydäntä kohti. Eli ajetaan maitohappoa ja imunestettä nopeammin pois raajoista. Sellainen 5min per lihas, kovalla paineella ja lyhyellä liikkeellä kannattaa tehdä sitten erikseen. tai esim jalkapäivänä tehdä ylävartalolle rankka rullaus.
    Myös ennen treeniä kannattaa rullata 5-10 rullaua kevyellä paineella. Se avaa fasciaa ja herättää lihaksia, avaa liikeratoja, parantaen voimatuottoa ja ehkäisten loukkaantumisia. nykyään pikajuoksijatkin ottavat kevyen hironnan juuri ennen kilpailua. Ja monet käyttävät rullaa jos ei ole omaa hierojaa.

  2. Kuulin ettei rullaa suositella jos on suonikohjuja tai diabetesta? Mihin tällainen tieto perustuu? Entä jos ei ole suonikohjuja mutta taipumusta niihin? Suvussamme on paljon ongelmia mm. selluliitista ja suonikohjuista, eli tuntuu ettei lihaksen ja ihon välissä aineenvaihdunta toimi tehokkaasti. Mietin, että eikö proroller olisi juuri sopiva stimuloimaan jalkoja ja ehkäisemään huonon aineenvaihdunnan aiheuttamia ilmiöitä?

    Kysyisin myös, voiko prorolleria käyttää kuntosalin jälkeen? Hierontaa ei ainakaan suositella kuntosalitreenin jälkeen, mutta miten on rollerin laita?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s